Jak správně dýchat + video

30.06.2014

Dýchání provádíme reflexně, ale dech lze ovlivnit naši vůlí. Dýchání, které provádíme reflexně, nemusí být často to správně prováděné. Správně prováděné dýchání je velice důležité pro naše zdraví. Uvádí se, že ¾ lidí dýchá špatně. Nedostatečné povrchní dýchání nepokryje požadavky těla na kyslík a tělo je tak náchylnější k různým cizorodým látkám.

 

Správné dýchání vám pomůže předejít třeba i chřipce, nachlazení, alergiím a mnoha jiným běžným nemocem. Nemusíme pak zbytečně sahat po pilulkách z lékáren. Může i za to, že se cítíme unaveni, nebo že se nám nedaří zhubnout. Správným dýcháním se vám zlepší nálada i psychika.

Jak správně dýchat?

U různých činností dýcháme jinak. Často lidé dýchají jen povrchně a to je špatný způsob dýchání. Nezvládají se tak okysličit jednotlivé orgány. Jóga je vynikající prostředek, jak se dýchání naučit. A vaše běžné dýchání by se mělo přibližovat plnému jógovému dechu.

Plný jógový dech

Stůjte rovně na podložce v pozici hory, nohy mějte od sebe na šířku ramen, jemně podsazená pánev, rovná záda, ramena stáhnutá dolů. Ruce volně podél těla. Zavřete oči. A dýchejte nosem. Zpočátku několik pomalých dechů a výdechů do břicha. Dýchejte jen břichem a plně si dech uvědomujte. Nádech i výdech veďte nosem.

Poté přidejte hrudník. Nadechněte se do břicha a pokračujte do hrudníku, vydechněte pomalu, vzduch vám jde z hrudníku a z břicha. Zase velmi pomalu, několikrát za sebou a plně si dech i výdech uvědomujte.

Poslední krok, kdy přidáte oblast pod klíční kostí. Nadechněte se pomalu, dech vám jde do břicha, do hrudi a do podklíčkové oblasti. Cítíte, jak se vám všechny oblasti nadzvedávají. Pomalu vydechujte, nejdřív z podklíčkové oblasti, z hrudi a nakonec z břicha. Když si položíte ruce na břicho nebo hruď, ucítíte, jak se vám vyklenuje a stahuje. To je správně. S každým dalším výdechem vydechujte vše špatné, co se vám v těle nashromáždilo.

Nemusíte stát, můžete i sedět se kříženýma nohama, ruce na kolenech. Nebo sedět v kleku. Vždy rovná záda a ramena stažená dolů. Prodýchávat můžete i vleže na rovné podložce. Plně si dech uvědomujte. Při výdechu vleže postupujte opačně. První vydechujte z břicha, poté z hrudní a nakonec z podklíčkové oblasti (stejný postup jako při nádechu).

Jak správně dýchat při běhání

Pokud se vám stává, že vás při běhání píchá v boku, špatně dýcháte. Příliš rychle uvedete tělo do zátěže a svaly se nestihnou zaktivizovat. To pak způsobuje dechovou nedostatečnost a píchání v boku. Dýchejte podobně, jako při plném jógovém dechu. Dýchejte břichem i celou hrudní oblastí. Nádech i výdech při běhání jsou aktivním dějem. Uvědomujte si každý nádech a výdech a prohlubte je, jak to je možné. Nádech i výdech veďte nosem, v případě, kdy se zadýcháváte, můžete vydechovat i ústy. Vždy přizpůsobte aktivitu dechu, nikoli naopak. Pokud dýchat nestíháte, zpomalte.

Jak správně dýchat při kraulu?

Kraulu se mnoho lidí vyhýbá často z důvodu, že ho nezvládají udýchat. Pokud nejste zvyklí kraul plavat, začněte pomalu. Plavte tak, jak to zvládáte nejlépe udýchávat. Stejné pravidlo, jako u běhu (viz výše) – přizpůsobujte aktivitu dýchání. Při kraulu je důležitý výdech. Je o něco víc prodloužený než běžný výdech. Ten si můžete natrénovat při kraji bazénu tak, že se chytnete okraje oběma rukama, položte se břichem na vodu, natáhněte se a kopejte mírně nohama. Dýchejte tak, že se nadechnete a v poměru 1:3 délky nádechu vydechněte do vody.  Ideální je na tři tempa při kraulu jeden nádech.  Při samotném kraulu je správný nádech takový, že se maličko přetočíte na stranu, pracují hlavně boky a ramena a nadechnete se. Výdech na tři doby jde pak do vody. Nevydechujte na vzduchu, nemáte pak čas na samotný nádech.

Jak správně dýchat při posilování a cvičení

Pro dýchání při posilování platí jednoduchá pravidla, která se jen těžko dodržují. Zpočátku je třeba hodně nad dechem přemýšlet než se plně zautomatizuje. Platí, že před zátěží vydechnete, při uvolnění svalů se nadechnete a se svalovou zátěží vydechnete. Při vracení do původní polohy se nadechnete. Důležité je se soustředit na nádech, vydechnete pak automaticky.

Jak správně dýchat při klikách

Stejně jako při každém jiném posilování. Když zatínáte svalstvo vydechnete, při uvolnění se nadechněte. Tedy. Když jdete dolů, nadechněte se. Když jdete nahoru, vydechněte.

Jak správně dýchat při cvičení Pět Tibeťanů

U tohoto cvičení se názory na dýchání velice rozcházejí.  Zde vykládám jednu z variant. Dech by měl vycházet z břicha a dýchejte, jak je vám to příjemné.

První Tibeťan - dýchejte volně, jak je vám to příjemné.

Druhý Tibeťan – když zvedáte hlavu a nohy, nadechněte se. Zůstaňte v této pozici se zadrženým dechem a při pokládání vydechujte.

Třetí Tibeťan – při naklánění dozadu se nadechujte a s vydechováním se navracíte do původní vzpřímené polohy.

Čtvrtý Tibeťan – nadechujte se při zvedání z podložky a vydechujte při návratu do původní pozice

Pátý Tibeťan – nadechujte se při zvedání do střechy a vydechujte při návratu zpět.

Jak správně dýchat na orbitreku

Opět platí pravidlo, že když napínáte svaly, tak vydechujete a když povolujete, tak se nadechujete. Dýchejte pravidelně.

 

 

Související články

Diskuse

Jméno:
Text:
Loňský rok:
Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem